Antara Pendidikan Dan Pengajaran - Balaraja untuk kita semua

Breaking

Tuesday, June 21, 2011

Antara Pendidikan Dan Pengajaran



Membaca tulisan Fauziah Fauzan EL Muhammady

(Pimpinan Perguruan Diniyyah Puteri Padang Panjang). Pada rubrik opini di Republika Online yang berjudul "Bu Guru, Sekolah Itu Apa?". Membuat hati saya menjadi tergetar, akan betapa pendidikan di negara ini telah berubah hanya sekedar menjadi pengajaran saja.

Beberapa waktu sebelumnya saya pernah ngobrol dengan seorang teman yang kebetulan berprofesi sebagai guru pada sebuah sekolah. Pada kesempatan itu saya sempat menanyakan kepadanya. Kira-kira seperti ini "Kamu kan guru, menurut kamu fungsi guru sekarang ini sebagai pendidik atau pengajar ?". Dengan tegas dia menjawab "saya pengajar dan bukan pendidik". Untuk beberapa saat saya jadi termenung, kemudian kembali bertanya "Kenapa begitu ?". Dia pun menjelaskan bahwa saat ini dia hanya berfungsi sebagai penyampai materi saja, pokoknya materi pengajaran itu dia sampaikan kepada siswa. Jadi yang penting mereka itu tahu. Masalah mereka memahami atau tidak itu tidak jadi masalah....

Wah saya makin gak ngerti deh....daripada makin pusing mendingan kita cari aja deh, apa sih sebenarnya perbedaan antara PENDIDIKAN dengan PENGAJARAN.



Pengajaran dan pendidikan atau dalam bahasa Arab adalah taalim dan tarbiah adalah dua perkara penting dalam pembangunan manusia. Pengajaran dan pendidikan adalah dua perkara yang berbeza tetapi ramai orang tidak memahami kedua-dua perkara ini.

Pengajaran secara khusus bertujuan untuk alasan. Kerana ia mudah dan lurus ke hadapan. Walaupun pendidikan adalah bimbingan manusia yang melibatkan bukan sahaja masalah fizikal dan mental tetapi juga hati dan nafsu kerana sesungguhnya orang yang berpendidikan adalah hati dan nafsu. Oleh itu pendidikan adalah lebih rumit dan sukar. Kedua-dua ini mestilah benar dalam membina kemanusiaan. Kedua-duanya diperlukan dalam bimbingan peribadi supaya mereka dapat mengabdikan diri kepada Tuhan dan orang lain.

Pengajaran adalah proses pembelajaran atau proses pembelajaran. Terdapat pensyarah, guru, guru yang mengajar atau menyampaikan pengetahuan kepada pelajar yang belajar. Hasilnya ialah pelajar menjadi pintar, dan berpengetahuan ('alim). Pendidikan adalah proses pendidikan yang melibatkan pemakaian nilai-nilai. Dalam pendidikan terdapat proses pemahaman, penghargaan, ibadah, dan amalan. Pengetahuan yang diperoleh terutamanya dalam pengetahuan agama cuba difahami dan boleh tertanam di dalam hati dan dapat diamalkan dalam kehidupan seharian. Dengan kata lain pendidikan adalah mengenai moral.

Pendidikan termasuk memperkenalkan Tuhan kepada manusia. Membersihkan hati orang dari sifat buruk (mazmumah) dan isi mereka dengan pujian yang terbaik (mahmudah). Pendidikan juga untuk memulihkan hati nurani manusia menjadi murni dan bersih. Nafsu mesti ditangani supaya tidak menjadi jahat dan tidak bermoral tetapi cenderung berbuat baik dan menyembah.

Walau bagaimanapun, kita tidak boleh mendidik diri sendiri tanpa memberikan pengetahuan, dan sebaliknya, kita tidak dapat memberikan pengetahuan tanpa mendidik. Pengajaran tanpa pendidikan akan menghasilkan masyarakat pintar tetapi korup atau buruk. Masyarakat akan maju dalam pelbagai bidang dan mewah akan muncul di mana-mana tetapi akan cemburu di mana-mana kerana jiwa semua tidak hidup. Manusia adalah individu, bukan cinta, dan manusia dimusnahkan. Manusia menukar identiti. Fizikal adalah manusia, tetapi kelakuannya seperti setan dan binatang.

Daripada mendidik diri sendiri tanpa memberi pengetahuan, ia akan menghasilkan individu yang baik tetapi tidak berguna dalam masyarakat. Mendidik tanpa pengetahuan menyebabkan orang mempunyai jiwa hidup tetapi tidak mempunyai pengetahuan untuk membimbing mereka.

Tetapi mesti difahami bahawa tidak semua orang mampu mendidik. Terdapat orang yang berpengetahuan tetapi tidak dapat mendidik tetapi ada juga orang yang berpengetahuan tetapi boleh mendidik. Kerana peranan pengajaran sains sangat minima, sementara yang lain adalah peranan pendidikan.

Manusia adalah jahat bukan kerana kejahilan. Bilangan bodoh jahat hampir sama dengan jumlah orang jahat juga. Bahkan orang jahat lebih jahat daripada orang jahat, karena orang-orang yang bijak menggunakan kecerdasan berlebihan atau pengetahuan untuk kejahatan. Manusia adalah jahat kerana proses pendidikannya tidak betul sehingga jiwa mereka tidak hidup.

Dalam mencari pengetahuan, seseorang boleh belajar dari beberapa guru kerana hanya pengetahuan yang kita pelajari. Walau bagaimanapun, dalam mendidik atau mencari pendidik, tidak ada lebih daripada satu pendidik. Pendidik sejati adalah pemimpin, model, dan contoh yang mesti diikuti. Jika terdapat banyak pendidik maka ia seperti memasak yang dimasak oleh beberapa chef. Dia akan dimusnahkan. "Terlalu banyak koki merosakkan anak sungai".

Kemudian dilihat dari segi sains, tidak semua sains mempunyai nilai pendidikan. Pengetahuan tentang agama, khususnya sains fardu 'ain seperti pengetahuan tentang Tuhan memang untuk mendidik. Walaupun kebanyakan sains akademik seperti matematik, perdagangan, sejarah, sains semula jadi dan lain-lain tidak dapat mendidik dan hanya mengajarnya. Walau bagaimanapun, jika proses pendidikan

Dari berbagai sumber:

1 comment: