Kedudukan Ibu & 19 Keistimewaan Wanita Dalam Islam - Balaraja untuk kita semua

Breaking

Wednesday, December 22, 2010

Kedudukan Ibu & 19 Keistimewaan Wanita Dalam Islam


Dalam syariat Islam kedudukan kaum ibu sangatlah mulia dan terhormat. Semua pekerjaan rumah tangga yang biasa dilakukan sehari-hari seperti memasak, mencuci dll tersebut sebenarnya bukan mutlak dibebankan kepada seorang ibu, tapi kewajiban suami untuk mencarikan pembantu.

Adapun kewajiban ibu menurut syariat Islam a.l

* Melahirkan dan menyusui bayinya.
* Mencetak generasi pejuang sholeh, ahli syurga, berakhlak dan berilmu melalui

sentuhan kasih sayangnya. Karena seorang ibu adalah guru yang pertama bagi
putra-putrinya.

Hak-hak kaum ibu menurut Islam a.l

* Mendapatkan gizi yang cukup dari suami ketika hamil dan menyusui.
* Mendapatkan perlakuan yang baik dan dihormati baik dari suami maupun

anak-anaknya, misalnya tidak berkata kasar/membentak thdp sang ibu, sehingga
ada pepatah "surga berada ditelapak kaki ibu"




Dalam Alqur'an, Allah berfirman:

"Dan kami memerintahkan manusia (untuk berbuat baik) kepada orang tuanya, ibunya mengandungnya dalam kondisi lemah, dan menyapih dia dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan orang tuamu." (QS: Luqman: 14)

Maka sangat jelas posisi ibu memiliki peran penting untuk mencetak generasi yang hebat. Dapat dikatakan bahwa para ibu adalah pejuang hebat, pahlawan domestik.



19 Hak Khas Wanita Menurut Hadis (ISLAM)



1. Doa wanita lebih kuat dari laki-laki kerana sifat penyayang lelaki. Apabila ditanya kepada Rasulullah (saw) mengenai perkara ini, dia menjawab, "Ibu lebih bersifat kasih sayang daripada ayah dan doa-doa orang yang tersayang tidak akan sia-sia."



2. Wanita yang betul (lebih baik) lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.



3. Sesiapa yang memuliakan anak perempuannya, adalah seperti seseorang yang selalu menangis daripada takut kepada Tuhan, dan orang yang takut akan Allah akan dilarang membakar neraka di atas mayat mereka.



4. Wanita yang hidup dengan anak-anak mereka akan bersama saya (Rasulullah);



5. Orang yang membawa hadiah (makanan dari rumah ke pasar dan diberikan kepada keluarga mereka) maka ganjaran seperti melakukan amal. Ia mesti memberi keutamaan kepada kanak-kanak perempuan daripada kanak-kanak lelaki.



6. Syurga berada di bawah kaki ibu;



7. Sesiapa yang mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua orang anak perempuan atau dua adik perempuan maka dia baik kepada mereka dalam persatuan mereka dan mendidik mereka dengan rasa taqwa dan tanggungjawab, maka dia syurga.



8. Apabila anda menghubungi ibu bapa anda, jawab dulu telefon ibu anda.



9. Dari Aisha r.a. "Sesiapa yang diuji dengan sesuatu dari anak perempuannya dan kemudian berbuat baik kepada mereka, mereka akan menjadi penghalang baginya dari neraka neraka.



10. Wanita yang mematuhi suami mereka akan menutup pintu neraka dan membuka pintu syurga. Pergi dari mana-mana pintu yang dia mahu tanpa dikaji semula.



11. Wanita yang mematuhi suaminya, maka semua ikan di laut, burung-burung di udara, malaikat-malaikat di langit, matahari dan bulan semua dikhususkan padanya selama dia mematuhi suaminya dan terus berdoa dan cepat



12. Aisha berkata: "Saya bertanya kepada Rasulullah, yang lebih besar daripada hak wanita itu?" Nabi menjawab, "Suaminya." "Siapakah yang berhak kepada lelaki itu?" Nabi menjawab, "Ibunya."



13. Seorang wanita selama lima doa harian, berpuasa pada bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan suaminya, memasuki pintu dari mana-mana tempat syurga.



14. Setiap wanita yang membantu suaminya dalam perkara agama, Allah SWT memasuki surga pertama dari suaminya (10,000 tahun).



15. Apabila seorang wanita mengandung janin di dalam rahimnya, para malaikat ditekankan kepadanya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghilangkan 1,000 jenayah.



16. Apabila seorang wanita mula sakit melahirkan, Allah SWT mencatatkan ganjarannya untuk jihad di jalan Allah.



17. Apabila seorang wanita melahirkan anak, dia keluar dari dosa ketika keadaan ibunya dilahirkan.



18. Apabila seorang kanak-kanak dilahirkan dan kemudian menyusui, maka bagi setiap ibu ASI susu diberi kebaikan.



19. Ketika bermalam seorang ibu tidak tidur dan menjaga anaknya yang sakit, Allah SWT memberinya hadiah untuk membebaskan 70 hamba dengan ikhlas untuk mempertahankan agama Allah SWT.



Bagi mereka yang merasakan bahawa ibu-ibu tidak keberatan mengenal pasti "suri rumah" yang sama dengan bayam air, bau busuk dan seperti ... siip. Mari kita hapuskan maksud negatif suri rumah, kita buat suri rumah yang aktif, berjaya, dan kasual ... sememangnya ... supaya kita boleh mencipta generasi pintar, mulia dan setia.

***************SELAMAT HARI IBU ***************

Dari berbagai sumber

No comments:

Post a Comment